Omgevingsplan Bodegraven-Reeuwijk

Omgevingsplan Bodegraven-Reeuwijk

Transitie van bestemmingsplan naar omgevingsplan

Opdrachtgever

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Type opgave

Opstellen omgevingsplan

Programma

Kennis delen, gebiedsindeling omgevingsplan en transitiestrategie omgevingsplan

Status

Vastgesteld, dynamisch

"Kennis vergroten, gebiedsindeling maken, transitiestrategie vaststellen. In een jaar toegewerkt naar een vastgestelde transitiestrategie."

Samen met de gemeente Bodegraven-Reeuwijk werken we aan het opstellen van het gebiedsdekkend omgevingsplan. Een belangrijke eerste stap daarin zetten we door onze kennis en ervaring met de Omgevingswet te delen met de gemeente. Allereerst interviewden we veel ambtenaren, om te achterhalen hoe het stond met hun kennis over de Omgevingswet en wat dit voor hun dagelijkse praktijk zou gaan betekenen.

Vervolgens konden we op maat een traject met werksessies opstellen. In die interactieve sessies vergrootten we de kennis over verschillende relevante onderdelen van de Omgevingswet. Eén van de eerste sessies ging over de vraag hoe de gemeente in de transitieperiode initiatieven kan faciliteren, bijvoorbeeld met een TAM-omgevingsplan of via een Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit (BOPA). In volgende sessies bepaalden we met een betrokken ambtenaren wat de inhoudsopgave van het omgevingsplan moest worden en welke onderdelen en acties prioriteit hebben.

Een heldere gebiedsindeling als basis voor het omgevingsplan
Gebiedsindelingkaart gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Een heldere gebiedsindeling als basis voor het omgevingsplan

Een belangrijke sessie was die over de gebiedsindeling van het omgevingsplan. Naast gemeentebrede thematische regels komen er in het omgevingsplan ook gebiedsspecifieke regels. Daarvoor is de gebiedsindeling nodig, zodat de voor de verschillende gebieden in de gemeente de juiste regels gaan gelden. Immers, voor woongebieden gelden bijvoorbeeld andere regels dan voor bedrijventerreinen of het buitengebied.

Het gebiedstype en de begrenzing daarvan vormt het eerste werkingsgebied voor bijvoorbeeld het woongebied. Aan dit gebied worden al zoveel mogelijk regels gekoppeld. Daar waar nodig worden nog specifieke werkingsgebieden opgenomen voor regels die alleen op een bepaalde plek gelden. Bijvoorbeeld een school in een woonwijk. Een school is niet toegestaan binnen het gehele woongebied en wordt daarom op een specifieke plek aangewezen en toegestaan. Maar bijvoorbeeld het wonen in een woning kan wel worden toegestaan voor het gehele gebiedstype woongebied. Dit zorgt voor overzicht en duidelijkheid in het omgevingsplan.

De gebiedsindeling heeft ook een andere belangrijke doorwerking. Per gebied wordt een planwijziging omgevingsplan opgesteld waarmee een aanzienlijk deel van het tijdelijk omgevingsplan wordt omgezet.

Stroomlijnen van de transitie naar één omgevingsplan

Het opstellen van het omgevingsplan is een flinke klus. Onder andere bestemmingsplannen, verordeningen en een set regels vanuit het Rijk – de bruidsschat – moeten een plek in krijgen. Gelukkig hoeft dat niet in één keer te gebeuren, maar het helpt wel om een goed plan te hebben voor het proces daar naartoe. Daarvoor hebben we de transitiestrategie. Hierin is het proces van het omzetten van het tijdelijk omgevingsplan tot 2032 uitgewerkt. Op dat moment moet het omgevingsplan gereed zijn. Zo’n transitiestrategie is een dynamisch document, waardoor bijsturen waar nodig mogelijk blijft.

In de transitiestrategie is bijvoorbeeld opgenomen:

  • De volgorde van planwijzigingen – de keuze is gemaakt om te starten met de thematische regels. De reden hiervoor is dat veel van deze thematische regels gemeentebreed gelden. Aangezien er toegewerkt wordt naar één omgevingsplan voor het gehele ambtsgebied, is het logisch om eerst de gemeentebrede regels op te pakken die als basis fungeren van het omgevingsplan. De thematische planwijziging wordt gevolgd door de gebiedsspecifieke planwijziging voor de woongebieden (zoals vastgelegd in de gebiedsindeling).
  • Het faciliteren van initiatieven – op welke wijze initiatieven toch doorgang kunnen vinden in de transitiefase waarin het omgevingsplan nog niet helemaal af is.
  • Welke acties er nodig zijn in samenhang met het opstellen van elke planwijziging, zoals de planvoorraad van het tijdelijk omgevingsplan op orde brengen.
  • Inrichting van de organisatie van de gemeente voor het faciliteren van de planwijzigingen.
  • Op welke wijze het college van B&W en de gemeenteraad worden betrokken in het transitieproces.

"Wij geloven in maatwerk bij de aanpak voor de implementatie Omgevingswet."

Implementatie van de Omgevingswet

Met het vaststellen van de transitiestrategie heeft de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een grote stap gezet met de implementatie van de Omgevingswet. Een zorgvuldig voorbereidingsproces met kennisdeling en ondersteunende producten als een transitiestrategie of een afwegingskader initiatieven zijn daarbij de sleutel tot succes.

Daarmee is onze rol in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een mooi voorbeeld van hoe wij de pijlers onder de Wissing Aanpak Omgevingswet – kennis, product en proces – in de praktijk brengen.

Wij geloven in maatwerk bij de aanpak voor de implementatie Omgevingswet.