Planologie en Omgevingswet

Planologie en Omgevingswet

Planologie is een veelzijdige en uitdagende expertise. We geven als planologen immers mede richting aan complexe maatschappelijke vraagstukken, zoals de woningbouwopgave, de energietransitie, mobiliteit, verduurzaming, de gevolgen van verstedelijking en van vergrijzing en de inclusieve samenleving. De maatschappij staat niet stil en planologen moeten altijd reageren en anticiperen op actuele trends. Dit vraagt naast een brede blik ook een flexibele opstelling.

Planologie is ontwikkelingen tot stand brengen

Vanzelfsprekend zijn wij volop bezig met de implementatie van de Omgevingswet en helpen hierbij onze opdrachtgevers. Gemeenten en marktpartijen staan voor de mooie uitdaging om te werken met de Omgevingswet, maar vragen zich af hoe je dat eigenlijk doet, wat het betekent en hoe je nog tot een succesvol plan komt. Omdat we praktisch ingestelde ruimtelijke denkers zijn, en de weg kennen, zoeken we voor elk vraagstuk een passende (planologische) oplossing.

Wissing biedt een integrale benadering en een brede kennis op het gebied van planologie, milieu, wetgeving en technische oplossingen. Wij kennen de mogelijkheden en beperkingen van de wet en weten dus feilloos welke wegen moeten worden bewandeld om ontwikkelingen tot stand te brengen. Onze plannen sluiten naadloos aan bij de behoeften van de opdrachtgever, waardoor doelen behaald en ambities waargemaakt worden.

De winst van de Omgevingswet

Omdat de Omgevingswet reikt over de gehele fysieke leefomgeving, maken ook aspecten zoals gezondheid, milieu, klimaatadaptatie en natuur een integraal onderdeel uit van onze advisering. De wet geeft ons de instrumenten om de fysieke leefomgeving zo optimaal mogelijk te benutten: de omgevingsvisie, het programma en het omgevingsplan. Wij vinden dat we – door slim gebruik te maken van deze instrumenten – beter aansluiting vinden bij de actuele maatschappelijke vraagstukken.

Aan de slag dus!

Wissing assisteert en adviseert gemeenten en marktpartijen bij de implementatie van het nieuwe stelsel. We kennen de mogelijkheden van de wet en zetten die in om resultaten te bereiken. Dat varieert van het schrijven van handleidingen omgevingsplan en transitieplannen, opstellen van programma’s, omgevingsvisies, planwijzigingen, BOPA’s en het adviseren over processen.

De Wissing Aanpak Omgevingswet

De Wissing Aanpak Omgevingswet

De implementatie van de Omgevingswet is voor ons geen invuloefening, waarbij een eenmaal gemaakt format wordt uitgerold. Elke gemeente heeft immers haar eigen karakter, doelen, ambities en bestuurscultuur, en dat vraagt om maatwerk. Een standaard aanpak voor elke Nederlandse gemeente, daar geloven wij niet in. Wij geloven wel in maatwerk. Vanzelfsprekend passen we onze kennis en ervaring toe die we in andere projecten hebben opgedaan. Dat leidt tot een specifieke Wissing Aanpak Omgevingswet: samen komen tot een product, kennisontwikkeling of proces op maat. Onze aanpak is gebaseerd op 3 pijlers:

  • Kennis opdoen en delen
  • Processen ontwerpen en begeleiden
  • Producten ontwikkelen en realiseren

Participatie loopt hier als een rode draad doorheen. Wij zien participatie als logisch gevolg van de inclusieve samenleving en gaan graag het gesprek aan met mensen die willen meedenken over de vormgeving van de eigen fysieke leefomgeving. Wij zorgen voor de juiste input en terugkoppeling naar het planproces.

Kennisontwikkeling

Theorie en praktijk gaan bij ons hand in hand. Enerzijds hebben wij kennis in huis om in de praktijk goed werk te leveren, anderzijds levert het werken in de praktijk ook een schat aan kennis en ervaring op. Dit doen wij als volgt:

  • Masterclasses en incompany trainingen voor overheden en marktpartijen
  • Presentaties en werksessies aan ambtenaren, colleges, college- en raadsleden en marktpartijen
  • Praktijkproeven (Kennislab Omgevingswet)
  • Samenwerking FLO Legal, Wijn & Stael Advocaten, e.a.

Wissing is daarnaast op alle platforms van het vakgebied te vinden: Provero, Geonovum, Platform 31, VVM en de VNG. Daar ontmoeten wij onze vakgenoten, doen wij kennis op en dragen wij actief bij aan kennisdeling. Wij gaan graag met elkaar in gesprek en zoeken de samenwerking op om de Omgevingswet op een zo goed mogelijke manier te implementeren.

Processen ontwerpen en begeleiden
Wissing plannen Omgevingswet

Processen ontwerpen en begeleiden

De invoering van de wet vraagt om integrale planologische processen en een andere houding van gemeenten. De basisgedachte van de wet is om ontwikkelingen mogelijk te maken, en dus gaan gemeenten van toetsend naar faciliterend. Wissing helpt gemeenten en marktpartijen met de benodigde gedragswijziging en het anticiperen op veranderende processen en procedures.

Als we gevraagd worden om producten te maken zoals een omgevingsplanwijziging, dan vinden we het proces naar een eindproduct net zo belangrijk als het eindproduct zelf. Het gaat tenslotte ook om te leren werken met de instrumenten en die je eigen maken. De transitie naar de Omgevingswet is geen vooraf vastgestelde koers. Dat maakt voor ons de transitiefase van de Omgevingswet tot een ontdekkingsreis. Het is geen sprong in het diepe, maar een weloverwogen reis waarin we de ervaringen van andere reizen gebruiken.

Een belangrijke factor is dat organisaties werkenderwijs anders leren te denken. Dit is de essentie van onze werkwijze en dat maakt Wissing ook uniek in de advieswereld. Wij helpen onze opdrachtgevers zich het gedachtegoed van de Omgevingswet eigen te maken en daar naar leren te handelen. De twee bovenstaande aspecten (ontdekkingsreis en omdenken) zijn voor ons de kern van het proces.

Producten ontwikkelen en realiseren
Handboek omgevingsplan en Verordening fysieke leefomgeving
Producten ontwikkelen en realiseren
Gebiedsindelingkaart gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Producten ontwikkelen en realiseren

Wij geloven dat je inhoudelijke kennis en praktische ervaring moet hebben om een soepel proces te doorlopen en tot een goed product te komen. Een greep uit onze producten:

  • Planwijzigingen omgevingsplan: elke aanpassing van het omgevingsplan is een planwijziging, waarin de evenwichtige toedeling van functies aan locaties wordt gemotiveerd en de regels met betrekking tot de fysieke leefomgeving staan.
  • Transitiestrategie: voor het transitieproces (tot 2032) waarin het tijdelijk omgevingsplan wordt omgezet, is een visie op lange termijn van belang. In de transitiestrategie wordt deze visie beschreven en vertaald naar concrete stappen en acties.
  • Afwegingskader initiatieven: hierin staat hoe de gemeente omgaat met initiatieven en wat daarvoor nodig is. Daarbij wordt ingegaan op de afweging welk instrument ingezet moet worden, welk proces moet worden doorlopen en welke inhoudelijke stukken moeten er worden opgesteld.
  • Geometrie omgevingsplan: werkingsgebieden in relatie tot de juridische regels in het omgevingsplan.
    Handleiding omgevingsplanwijziging: de route voor het wijzigen van het omgevingsplan.
  • Plan van Aanpak: voor diverse gemeenten verzorgen wij het Plan van Aanpak voor het implementatieproces van het omgevingsplan van rechtswege en omgevingsplannen.

Meer weten?

Deze kaart geeft weer waar wij welk project verzorgen op het gebied van Omgevingswet- en planologie projecten.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van kennis, proces en product? Bel ons gerust!

Piet Kalsbeek
Piet Kalsbeek

Het verbinden van ruimtelijke plannen met een juridisch-planologische werkelijkheid vormt de kern van mijn werk. Het schakelen tussen deze vakgebieden en het juridisch mogelijk maken van mijn ruimtelijke ideeën blijft mij fascineren.